Tanulástörténet és kommunikációtechnika

A tantárgy angol neve: History of Education and Technologies of Communication

Adatlap utolsó módosítása: 2013. március 12.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar

Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

Műszaki Pedagógia Tanszék

Villamosmérnöki Szak
Műszaki Informatika Szak
Egészségügyi Mérnöki Szak
Gazdasági Informatikai Szak

Szabadon választható tárgy

Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
GT51A017   1/1/0/f 2  
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Benedek András,
A tantárgy tanszéki weboldala http://mpt.bme.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=115%3Atanulastoertenet-es-kommunikaciotechnika-bmegt51a017&catid=14%3Aadatlapok&Itemid=32&lang=hu
4. A tantárgy előadója

Dr.Nyíri Kristóf

egyetemi tanár

APPI Műszaki Pedagógia Tsz.

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

Középiskolai történelmi ismeretek

6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:

Nincs előfeltétele a tárgy felvételének

7. A tantárgy célkitűzése

A kommunikációtechnológiai tudatosság formálása a mérnöki tudás átadása-átvétele terüle­tén; annak bemutatása, hogy a művelődés és tanulás intézményeit minden időben erőteljesen formálták az adott történelmi kor információs és kommunikációs technológiái, s hogy ezek a technológiák, egymásra épülve és egymással ötvöződve, ma együttesen vannak jelen a tanulás világában. A 21. században a hatékony tudásmegőrzés és -átadás biztos ismereteket követel mind a hagyományos európai könyvkultúra, mind az új digitális kul­túra működési elveit ille­tő­en.         

8. A tantárgy részletes tematikája

1) Történelem előtti történelem: taglejtésnyelv, barlangrajzok, az elsődleges szóbeliség kultúrája

            2) Az európai művelődés görög bölcsője: alfabetikus írásbeliség és Platón filozófiája

            3) Középkori kultúra: írásfelejtés, új írásbeliség, szerzetesrendek, a középkori egyetem

            4) Az időmérés társadalomtörténete: a természeti időtől a mechanikus óráig

            5) Kép és szó: fametszetek, rézkarcok, fotográfia. Képjelentés és szójelentés

            6) Könyvnyomtatás, újkori iskolarendszerek; a gyermekkor új fogalma; újkori tudomány és újkori könyvtárak

            7) Távíró, telefon, rádió: a másodlagos szóbeliség kezdetei. Kép és szó új integrációja: a képregény. John Dewey filozófiája tanulásról és kommunikációról

            8) A mozi ismeretfilozófiája és pedagógiája; új ikonikus kultúra

            9) A Gutenberg-galaxis vége: Hajnaltól McLuhanig

            10) Az internet. E-mail és webes kommunikáció: másodlagos írásbeliség

            11) Művelődés és tanulás az információs társadalomban: hálózott tudás, e-learning

            12) Mobil információs társadalom. M-learning. Tér és idő új jelentései

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

előadás 1 óra, gyakorlat 1 óra

10. Követelmények

A szorgalmi időszakban: házi dolgozat elkészítése

11. Pótlási lehetőségek feladat esetében a vizsgaidőszak 3. hetéig
12. Konzultációs lehetőségek

A Tvsz-ben foglaltak szerint

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Benedek A.: "Mobil tanulás", http://www.mobilkutatas.t-mobile.hu/dok/11 _benedek.pdf.

William M. Ivins, Jr.: A nyomtatott kép és a vizuális kommunikáció. Budapest, 2001.

Nyíri K. – Szécsi G., szerk., Szóbeliség és írásbeliség: A kommunikációs technológiák története Homérosztól Heideggerig. Budapest, 1998.

Nyíri K.: "A tanulás filozófiája a mobil információs társadalomban". In: Benedek A., szerk., Digitális Pedagógia. Budapest, 2008.

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra28
Félévközi készülés órákra 14
Felkészülés zárthelyire -
Házi feladat elkészítése 14
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 14
Vizsgafelkészülés -
Összesen 70
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

Dr. Nyíri Kristóf

egyetemi tanár