Tanulástörténet és kommunikációtechnika
A tantárgy angol neve: History of Education and Technologies of Communication
Adatlap utolsó módosítása: 2013. március 12.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Műszaki Pedagógia Tanszék
Szabadon választható tárgy
Dr.Nyíri Kristóf
egyetemi tanár
APPI Műszaki Pedagógia Tsz.
Középiskolai történelmi ismeretek
Nincs előfeltétele a tárgy felvételének
A kommunikációtechnológiai tudatosság formálása a mérnöki tudás átadása-átvétele területén; annak bemutatása, hogy a művelődés és tanulás intézményeit minden időben erőteljesen formálták az adott történelmi kor információs és kommunikációs technológiái, s hogy ezek a technológiák, egymásra épülve és egymással ötvöződve, ma együttesen vannak jelen a tanulás világában. A 21. században a hatékony tudásmegőrzés és -átadás biztos ismereteket követel mind a hagyományos európai könyvkultúra, mind az új digitális kultúra működési elveit illetően.
1) Történelem előtti történelem: taglejtésnyelv, barlangrajzok, az elsődleges szóbeliség kultúrája
2) Az európai művelődés görög bölcsője: alfabetikus írásbeliség és Platón filozófiája
3) Középkori kultúra: írásfelejtés, új írásbeliség, szerzetesrendek, a középkori egyetem
4) Az időmérés társadalomtörténete: a természeti időtől a mechanikus óráig
5) Kép és szó: fametszetek, rézkarcok, fotográfia. Képjelentés és szójelentés
6) Könyvnyomtatás, újkori iskolarendszerek; a gyermekkor új fogalma; újkori tudomány és újkori könyvtárak
7) Távíró, telefon, rádió: a másodlagos szóbeliség kezdetei. Kép és szó új integrációja: a képregény. John Dewey filozófiája tanulásról és kommunikációról
8) A mozi ismeretfilozófiája és pedagógiája; új ikonikus kultúra
9) A Gutenberg-galaxis vége: Hajnaltól McLuhanig
10) Az internet. E-mail és webes kommunikáció: másodlagos írásbeliség
11) Művelődés és tanulás az információs társadalomban: hálózott tudás, e-learning
12) Mobil információs társadalom. M-learning. Tér és idő új jelentései
előadás 1 óra, gyakorlat 1 óra
A szorgalmi időszakban: házi dolgozat elkészítése
A Tvsz-ben foglaltak szerint
Benedek A.: "Mobil tanulás", http://www.mobilkutatas.t-mobile.hu/dok/11 _benedek.pdf.
William M. Ivins, Jr.: A nyomtatott kép és a vizuális kommunikáció. Budapest, 2001.
Nyíri K. – Szécsi G., szerk., Szóbeliség és írásbeliség: A kommunikációs technológiák története Homérosztól Heideggerig. Budapest, 1998.
Nyíri K.: "A tanulás filozófiája a mobil információs társadalomban". In: Benedek A., szerk., Digitális Pedagógia. Budapest, 2008.
Dr. Nyíri Kristóf