Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Pedagógia (digitális pedagógia)

    A tantárgy angol neve: Pedagogy (Digital Pedagogy)

    Adatlap utolsó módosítása: 2014. november 1.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

     

    Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    Műszaki Pedagógia Tanszék

    Villamosmérnöki Szak
    Műszaki Informatika Szak
    Egészségügyi Mérnöki Szak
    Gazdasági Informatikai Szak

    Szabadon választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT51A001   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Benedek András,
    A tantárgy tanszéki weboldala http://mpt.bme.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=96%3Adigitalis-pedagogia-bmegt51a001&catid=14%3Aadatlapok&Itemid=32&lang=hu
    4. A tantárgy előadója
     Dr. Benedek András egyetemi tanár
     APPI - Műszaki Pedagógia Tanszék
     Dr. Molnár György
     egyetemi docens APPI  - Műszaki Pedagógia Tanszék
       

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít Középiskolai társadalomtudományok és természettudományok

     

    7. A tantárgy célkitűzése

    A mérnöki BSc szakok bevezetéséhez kapcsolódó Pedagógia tárgy 2006 és 2008 közötti bevezetése során az oktatás célja alapvetően az, hogy a szakképzés társadalmi és gazdasági kérdéseit pedagógiai szempontból tekintsük át. A kultúrtörténeti háttér és a hazai piacgazdaság kialakulása során létrejött új szakképzési szerkezet bemutatásán túl a tárgy a tanulási folyamatok új jelenségeivel is foglalkozik, így a digitális pedagógia tárgykörhöz kapcsolódva azokkal a törekvésekkel, melyek az új információs technológiák oktatási alkalmazásával függenek össze. Ilyennek tekinthetjük az internet elterjedésével, az otthoni szélessávú alkalmazás térhódításával kapcsolatos alkalmazásokat, a mobilkommunikációs eszközök mindennapi használatának fejlődését, a távoktatási keretrendszerek intézményesülési folyamatát, s az ehhez kapcsolódó új tanulási lehetőségeket

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Az a tanulási tevékenység, mely a hagyományos tantermi tanítás-tanulás folyamatától eltérő módon vagy éppen azt szervesen kiegészítve, az informális és non-formális tanulás problematikájával, s döntően az új technológiák ezen a színtereken történő pedagógiai alkalmazásához kapcsolódik. Az előadások foglalkoznak a digitális környezet és a tanítás-tanulás változásainak a kérdéseivel, a mobilkommunikáció társadalmi tanulásra gyakorolt hatásainak vizsgálataival és az új tanulási formák – távoktatás, e-learning – alkalmazási lehetőségeivel bővülő, info-kommunikációs eszközökkel ”behálózott” világunkban. Az előadások támogatása érdekében dolgoztuk ki a Digitális Pedagógia című jegyzetet, amely a pedagógia szükségszerű megújulásáról az új technikai megoldások rendszerezése során szól. Ezzel érzékeltetni kívánjuk azt a változást is, amely a tanulási folyamatokat nem csupán az iskolai rendszerű oktatásra korlátozzák, hanem egyre inkább a munka és család kereti között is képesek az emberi tevékenységek rendszerében harmonikusan megjelentetni.

    • Tanulás és tanítás elméleti és történeti háttere
    • Szakképzési rendszer a piacgazdaságban
    • Kompetenciák és kvalifikáció
    • Nevelés és szakképzés mai gyakorlata
    • Tanulás a mobil információs társadalomban
    • A digitális pedagógia hatása a tanulásra és a tudásra
    • Az elektronikus tanulást támogató tanuláselméletek
    • Az e-learning új útjai
    • Integrált elektronikus tanulási környezet
    • Az oktatás IKT környezete
    • Kollektív tartalmak és fejlesztésük
    • E-learning anyagok ergonómiai kérdései
    • Az IKT-val támogatott tanulási környezet követelményei és fejlesztési lehetőségei
    • A 3D-s alkalmazások szerepe az oktatásban
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Heti 1 óra előadás, 1 óra gyakorlat

     

    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban:

    Online zárthelyi dolgozat, egy alkalommal. Emellett egy vonatkozó témájú esszé elkészítése.

     

    11. Pótlási lehetőségek

    A TVSZ-ben foglaltak szerint: Sikertelen zárthelyi a szorgalmi időszakban a pótzárthelyin megírásával pótolható. A beadandó esszé a pótlási időszak végéig pótolható. A sikertelen (pót)zárthelyi a pótlási héten különeljárási díj ellenében egy további alkalommal pótolható.

    12. Konzultációs lehetőségek Az órák ideje alatt illetve a vizsgaidőszakban folyamatosan a megadott konzultációs időpontokban.

     

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Barabási Albert-László: Behálózva. A hálózatok új tudománya. Helikon Kiadó, Budapest, 2008.

    Benedek András: Változó szakképzés. Okker Kiadó, Budapest, 2004.

    Benedek András (szerk.): Szakképzés-pedagógia Typotex Kiadó, Budapest, 2006.

    Benedek András (szerk.): Digitális pedagógia Budapest, Typotex Kiadó, 2008.

    Dr. Benedek András (szerk.): A távoktatás és az e-learning fejlesztése tananyagterv, Nemzeti Felnőttképzési Intézet 2006.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra28
    Félévközi készülés órákra10 
    Felkészülés zárthelyire 2
    Házi feladat elkészítése12
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása
    Vizsgafelkészülés-
    Összesen60 
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Dr. Benedek András

     

    egyetemi tanár