Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Bevezetés a társadalmi informatikába

    A tantárgy angol neve: Introduction to social informatics

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Minden kar számára Közismereti tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT469703 tavasz 2/0/0/v 2 1/1
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Gelléri Péter

    egy. docens

    GTK Információ- és Tudásmenedzsment Tanszék

    Dr. Szűcs Gábor

    egy. adjunktus

    GTK Információ- és Tudásmenedzsment Tanszék

    Csáki Csaba

    tud. munkatárs

    GTK Információ- és Tudásmenedzsment Tanszék

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Alapvető informatikai-számítástechnikai ismeretek.

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    Nincs ilyen tárgy.

    7. A tantárgy célkitűzése

    Kedvcsinálónak álljon itt egy jellemző kérdés: Mikor nevezünk egy döntést racionálisnak? Az órákon az ún. viselkedési döntéselmélet (behavioural decision theory) szemszögéből járjuk körül a hétköznapi életben felmerülő döntési problémákat és a döntések támogatására alkalmazható informatikai megoldásokat. Interdiszciplináris megközelítésben megvizsgáljuk az emberi és szervezeti döntéshozás egyes elméleti problémáit (pszichológiai, matematikai, közgazdasági stb. szemmel), bemutatjuk a legjellemzőbb vonatkozó kísérletek eredményeit (lásd pl. a 2002 évi közgazdasági Nobel-díj témáit), és választ keresünk a kapcsolódó gyakorlati kérdésekre is (ilyen lehet pl. a közbeszerzés mint döntési probléma és annak számítógépes támogatásának lehetőségei). Az elméletibb jellegű tárgyalás mellett igyekszünk a 'kezünket is bepiszkolni': szoftver bemutatóra és esettanulmányokra is sor kerül. Zárszóként pedig itt a válasz: Mi az, hogy racionális?

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1. Bevezetés: Mi az a társadalmi informatika? És mivégre? Esettanulmányok, példák, amelyeken keresztül kibontakozik a társadalmi informatika 5 axiómája: “people first”, kultúra, környezet, közösség, világkép.

    2-3. A társadalmi informatika tevékenységmátrixa. Vízszintesen: kutatói, mérnöki, technológusi, menedzseri és brókeri tudások- ezek előtörténete és trendjei. Függőlegesen: HW, SW, rendszer, információ, tudás.

    4-5. Mi is az információtechnológia? Információ, eszköz, funkció, közösség. Az IT társadalom-és kultúrtörténete. Az eszköztelen információtechnológia. Hogyan érintkezik számítógép, történelem és társadalom? Mekkora a teljes IT-spektrum?

    6-7. Mi is voltaképpen az információ? (Az információ minőségi meghatározása, leírása és értelmezése. Genetikus, individuális és csoportinformáció. A strukturált információ: ismeret, tudás, hagyomány, tapasztalat, tudomány. Nyelv és információ. A társadalmi információ hordozói.)

    8-9. Amit az információval kapcsolatban ma tudni kell... (Az információ globális infrastruktúrája: információgazdaság, információkereskedelem, informatikai ipar, telekommunikáció. Információ, tudomány és szellemi tőke az ezredfordulón. Informatika és oktatás.)

    10 -14 . Kalandozás a társadalmi informatika 16 problématengelye és 96 témája körül.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    előadás

    10. Követelmények

    a. Az aláírás megszerzésének feltétele: legalább az egyik esettanulmányon való részvétel és az eredmények írásos dokumentálása.

    b. A vizsgaidőszakban: vizsga írásban.

    c. Elővizsga: nincs (de további szorgalmi feladatokkal megajánlott jegy szerezhető és így a vizsga kiváltható).

    11. Pótlási lehetőségek

    Az 1. esettanulmány végéig kell jeleznie a hallgatónak, ha az aláírás megszerzéséhez szükséges esettanulmányok egyikén sem tud részt venni. Ebben az esetben önálló feladatot kap az előadótól, amelyet a TVSZ szerint a vizsgaidőszak első három hetében különeljárási díj befizetése mellett kell megoldania és írásban benyújtania. Bármely határidő elmulasztása esetén az aláírást nem áll módunkban megadni. A felmerülő problémáikkal időben jelentkezzenek a saját előadónál (szucs@itm.bme.hu illetve csaba.csaki@itm.bme.hu).

    12. Konzultációs lehetőségek

    Dr. Gelléri Péternél szerda délutánonként

    Dr. Szűcs Gábornál szerda délelőttönként

    Csáki Csabánál az órák után (csütörtök)

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    1. Zoltayné Paprika Zita: Döntéselmélet, Aliena kiadó, Budapest, 2002.

    (pontos oldal számok órán)

    (a könyv megtalálható a BME-OMIKK GTO Társ. Tud. olvasójában)

    2. Baron, J.: Thinking and Deciding, Cambridge University Press, 1995 (2nd ed. reprint).

    pp 205-216 (Bayes)

    3. Kleindorfer, P.R., Kunreuther, H.C., Schoemaker, P.J.H.: Decision Sciences - An Integrative Perspective, Cambridge University Press, 1993.

    pp 8-12 (1.3)

    pp 24-38

    pp 50-52

    4. Winterfeldt D. E., Edwards, W.: Decision Analysis and Behavioral Research, Cambridge University Press, 1986.

    pp 1-25

    pp 63-75

    5. French, S.: Decision Theory: An Introduction to the Mathematics of Rationality, Ellis Harwood Ltd, 1988.

    pp 13-25

    pp 36-39

    Ajánlott irodalom:

    6. Mérő László: Mindenki másképp egyforma, Tipotex Kiadó, 1994.

    7. Mérő László: Új észjárások, Tipotex Kiadó, 2000.

    8. Sprague, Watson: Decision Support Systems: Putting Theory into Pratice, 3rd ed., Prentice Hall, 1993.

    9. Vári Anna, Vecsenyi János: Döntéselemzés vezetőkkel, Jogi és Közgazdasági Kiadó. 1989.

    10. Zoltayné Paprika Zita: Új irányok, perspektívák a döntéshozatalban, OMIKK, Budapest, 1990.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

    (a tantárgyhoz tartozó tanulmányi idő körülbelüli felosztása a tanórák, továbbá a házi feladatok és a zárthelyik között - a felkészülésre, ill. a kidolgozásra átlagosan fordítandó/elvárható idők félévi munkaórában, kredit x 30 óra, pl. 5 kredit esetén 150 óra):

    Kontakt óra

    30

    Félévközi készülés órákra

    10

    Felkészülés zárthelyire

    Házi feladat elkészítése

    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása

    8

    ..

    Vizsgafelkészülés

    12

    Összesen

    60

    A vizsga csak írásbeli részből áll. Az osztályzat kialakításának módja: az írásbeli vizsgán 5 feladatot kell megoldani, melyekre összesen 20 pont szerezhető. Az elégséges osztályzat megszerzéséhez legalább 50%-ot kell elérni.

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Gelléri Péter

    egy. docens

    GTK Információ- és Tudásmenedzsment Tanszék

    Dr. Szűcs Gábor

    egy. adjunktus

    GTK Információ- és Tudásmenedzsment Tanszék

    Csáki Csaba

    tud. munkatárs

    GTK Információ- és Tudásmenedzsment Tanszék

    Az itt nem tárgyalt egyéb szabályokat a TVSZ tartalmazza.