A tömegkommunikáció szociológiája

A tantárgy angol neve: Sociology of Mass Communication

Adatlap utolsó módosítása: 2012. április 5.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar
Szabadon választható tárgy
Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
GT439866   2/0/0/f 2  
A tantárgy tanszéki weboldala http://szoc.bme.hu/
4. A tantárgy előadója
Dr. Szakadát István

 

egyetemi docens

 

Szociológia és Kommunikáció Tsz.

 

5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít -
6. Előtanulmányi rend
Ajánlott:
-
7. A tantárgy célkitűzése

A kurzus átfogó bevezetést nyújt a népszerű média és kultúra legfontosabb jelenségeinek társadalomtudományi megértésébe.

8. A tantárgy részletes tematikája

Mi az, hogy „népszerű” (popular)?

Tömegkultúra és magaskultúra. Népszerű kultúra és népi kultúra.

A fogyasztói társadalom kritikai elméletei. A Frankfurti Iskolától a hegemónia elméletéig. Fogyasztói kultúra és ideológia.

A fogyasztói viselkedés szociológiája és antropológiája.

A fogyasztói társadalomból való kivonulás. Ellenkultúrák. A konzumerizmus kritikája.

A mindennapi élet kultúrája. Ellenőrzés és ellenállás.

A szociológiai kultúrakutatás irányzatai. Szubkultúra-kutatások.

Médiabefogadás-kutatások, a közönségkutatás etnográfiai irányzata.

A népszerű kultúra strukturalista és posztstrukturalista elméletei.

Késő modernitás és identitás. Individualizáció és kiágyazódás. Életstílus-és miliőelméletek. Élménytársadalom, kockázat-társadalom, reflexív modernizáció.

Posztmodern társadalom, posztmodern kultúra.

A multimédia jelensége.

Politika, média, nyilvánosság a népszerű (piacorientált) média korában.

A népszerű média régi és új műfajai. Film, zene, televízió. Híradó, szappanopera, dokumentumfilm. Reality televízió, poszt-dokumentarista televízió.

Kulturális globalizáció: homogenizálódás és hibridizáció.

A nemi identitás elméletei. A nemi identitás performatív jellege. Queer elmélet.

Identitáspolitikák. A rasszizmustól a Love Parade-ig. Multikulturalizmus.

Sztárok és rajongók.

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
10. Követelmények

A szorgalmi időszakban:  2 ZH

11. Pótlási lehetőségek

pót-ZH

12. Konzultációs lehetőségek

Az oktató fogadóórájában

13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Wessely Anna (szerk.) A kultúra szociológiája Osiris, Budapest, 2003

Feischmidt Margit (szerk.) Multikulturalizmus. Osiris, Budapest, 1997

Zygmunt Bauman Globalizáció. A társadalmi következmények. Szukits, Budapest, 2002

Michael Featherstone és mások (szerk.) A test. Jószöveg Műhely, Budapest, 1997

Fredric Jameson A posztmodern, avagy a kései kapitalizmus logikája. Jószöveg Műhely, Budapest, 1998

Richard Sennett A közéleti ember bukása. Helikon, Budapest, 1998

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra30
Félévközi készülés órákra
Felkészülés zárthelyire20
Házi feladat elkészítése
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása10
Vizsgafelkészülés60
Összesen
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
Dr. Szakadát István

 

egyetemi docens

 

Szociológia és Kommunikáció Tsz.