Belépés címtáras azonosítással
magyar nyelvű adatlap
A tömegkommunikáció szociológiája
A tantárgy angol neve: Sociology of Mass Communication
Adatlap utolsó módosítása: 2012. április 5.
A kurzus átfogó bevezetést nyújt a népszerű média és kultúra legfontosabb jelenségeinek társadalomtudományi megértésébe.
Mi az, hogy „népszerű” (popular)?
Tömegkultúra és magaskultúra. Népszerű kultúra és népi kultúra.
A fogyasztói társadalom kritikai elméletei. A Frankfurti Iskolától a hegemónia elméletéig. Fogyasztói kultúra és ideológia.
A fogyasztói viselkedés szociológiája és antropológiája.
A fogyasztói társadalomból való kivonulás. Ellenkultúrák. A konzumerizmus kritikája.
A mindennapi élet kultúrája. Ellenőrzés és ellenállás.
A szociológiai kultúrakutatás irányzatai. Szubkultúra-kutatások.
Médiabefogadás-kutatások, a közönségkutatás etnográfiai irányzata.
A népszerű kultúra strukturalista és posztstrukturalista elméletei.
Késő modernitás és identitás. Individualizáció és kiágyazódás. Életstílus-és miliőelméletek. Élménytársadalom, kockázat-társadalom, reflexív modernizáció.
Posztmodern társadalom, posztmodern kultúra.
A multimédia jelensége.
Politika, média, nyilvánosság a népszerű (piacorientált) média korában.
A népszerű média régi és új műfajai. Film, zene, televízió. Híradó, szappanopera, dokumentumfilm. Reality televízió, poszt-dokumentarista televízió.
Kulturális globalizáció: homogenizálódás és hibridizáció.
A nemi identitás elméletei. A nemi identitás performatív jellege. Queer elmélet.
Identitáspolitikák. A rasszizmustól a Love Parade-ig. Multikulturalizmus.
Sztárok és rajongók.
A szorgalmi időszakban: 2 ZH
pót-ZH
Az oktató fogadóórájában
Wessely Anna (szerk.) A kultúra szociológiája Osiris, Budapest, 2003
Feischmidt Margit (szerk.) Multikulturalizmus. Osiris, Budapest, 1997
Zygmunt Bauman Globalizáció. A társadalmi következmények. Szukits, Budapest, 2002
Michael Featherstone és mások (szerk.) A test. Jószöveg Műhely, Budapest, 1997
Fredric Jameson A posztmodern, avagy a kései kapitalizmus logikája. Jószöveg Műhely, Budapest, 1998
Richard Sennett A közéleti ember bukása. Helikon, Budapest, 1998