Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    A tömegkommunikáció szociológiája

    A tantárgy angol neve: Sociology of Mass Communication

    Adatlap utolsó módosítása: 2012. április 5.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Szabadon választható tárgy
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT439866   2/0/0/f 2  
    A tantárgy tanszéki weboldala http://szoc.bme.hu/
    4. A tantárgy előadója
    Dr. Szakadát István

     

    egyetemi docens

     

    Szociológia és Kommunikáció Tsz.

     

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít -
    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    -
    7. A tantárgy célkitűzése

    A kurzus átfogó bevezetést nyújt a népszerű média és kultúra legfontosabb jelenségeinek társadalomtudományi megértésébe.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Mi az, hogy „népszerű” (popular)?

    Tömegkultúra és magaskultúra. Népszerű kultúra és népi kultúra.

    A fogyasztói társadalom kritikai elméletei. A Frankfurti Iskolától a hegemónia elméletéig. Fogyasztói kultúra és ideológia.

    A fogyasztói viselkedés szociológiája és antropológiája.

    A fogyasztói társadalomból való kivonulás. Ellenkultúrák. A konzumerizmus kritikája.

    A mindennapi élet kultúrája. Ellenőrzés és ellenállás.

    A szociológiai kultúrakutatás irányzatai. Szubkultúra-kutatások.

    Médiabefogadás-kutatások, a közönségkutatás etnográfiai irányzata.

    A népszerű kultúra strukturalista és posztstrukturalista elméletei.

    Késő modernitás és identitás. Individualizáció és kiágyazódás. Életstílus-és miliőelméletek. Élménytársadalom, kockázat-társadalom, reflexív modernizáció.

    Posztmodern társadalom, posztmodern kultúra.

    A multimédia jelensége.

    Politika, média, nyilvánosság a népszerű (piacorientált) média korában.

    A népszerű média régi és új műfajai. Film, zene, televízió. Híradó, szappanopera, dokumentumfilm. Reality televízió, poszt-dokumentarista televízió.

    Kulturális globalizáció: homogenizálódás és hibridizáció.

    A nemi identitás elméletei. A nemi identitás performatív jellege. Queer elmélet.

    Identitáspolitikák. A rasszizmustól a Love Parade-ig. Multikulturalizmus.

    Sztárok és rajongók.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények

    A szorgalmi időszakban:  2 ZH

    11. Pótlási lehetőségek

    pót-ZH

    12. Konzultációs lehetőségek

    Az oktató fogadóórájában

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Wessely Anna (szerk.) A kultúra szociológiája Osiris, Budapest, 2003

    Feischmidt Margit (szerk.) Multikulturalizmus. Osiris, Budapest, 1997

    Zygmunt Bauman Globalizáció. A társadalmi következmények. Szukits, Budapest, 2002

    Michael Featherstone és mások (szerk.) A test. Jószöveg Műhely, Budapest, 1997

    Fredric Jameson A posztmodern, avagy a kései kapitalizmus logikája. Jószöveg Műhely, Budapest, 1998

    Richard Sennett A közéleti ember bukása. Helikon, Budapest, 1998

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra30
    Félévközi készülés órákra
    Felkészülés zárthelyire20
    Házi feladat elkészítése
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása10
    Vizsgafelkészülés60
    Összesen
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta
    Dr. Szakadát István

     

    egyetemi docens

     

    Szociológia és Kommunikáció Tsz.