Érvelés, tárgyalás, meggyőzés

A tantárgy angol neve: Argumentation, Negotiation and Persuasion

Adatlap utolsó módosítása: 2010. október 8.

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Villamosmérnöki és Informatikai Kar
Mérnökkari mesterképzés
Választható tárgy
Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
GT41MS01   0/2/0/f 2  
A tantárgy tanszéki weboldala http://phil.philos.bme.hu/node/604
4. A tantárgy előadója
Név:Beosztás:Tanszék, Int.:
Dr. Margitay Tihaméregy. tan.FTT
Dr. Tanács Jánosegy. adj.FTT
Dr. Zemplén Gáboregy. adj.FTT
Kertész Gergelyszigorló PhD hallgatóFTT
6. Előtanulmányi rend
Kötelező:
NEM ( (TárgyTeljesítve("BMEGT418706")= igaz) VAGY Felvetel("BMEGT418706")= igaz)

A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

A kötelező előtanulmányi rend az adott szak honlapján és képzési programjában található.

7. A tantárgy célkitűzése A tárgy keretében a hallgatók olyan alapvető érvelés-, tárgyalás- és meggyőzéstechnikai ismereteket és képességeket sajátítanak el, amely mind a szakmai boldoguláshoz, mind a munkaerő-piaci érvényesüléshez nélkülözhetetlen. A hallgatók alapszintű jártasságot szereznek az érvelések felépítésében és sikeres előadásában, továbbá a meggyőző üzenetek megkomponálásban és célba juttatásában. A tárgy felkészíti a hallgatókat a racionális döntéshozatalt biztosító szakmai érvelési- és vitahelyzetekre is. A kurzus keretében tanulmányozzák az érdekérvényesítő, valamint az érdekösszefonó tárgyalási stratégiákat és taktikákat. A kurzusa a modern társadalom kívánalmait szem előtt tartva külön hangsúlyt fektet a nem-szakmai, civil környezetben zajló viták és tárgyalások sajátosságainak tanulmányozására, valamint segíti az ilyen szituációkban történő hatékony részvételhez szükséges jártasságok elsajátítását.

 

8. A tantárgy részletes tematikája

1. A meggyőzés különböző oldalai: logikai, pszichológiai, szociálpszichológiai aspektusok. A meggyőző kommunikáció típusai, helyzetei, céljai, forgatókönyvei és szerepei.

2. A tárgyalás mint meggyőző kommunikáció.  A tárgyalás két és többszemélyes modelljei. A tárgyalási kommunikáció szintjei: individuális, intézményi társadalmi.

3. A tárgyalás pszichológiája. Az emberi megismerés sajátosságai: az érzékelés, az észlelés és a figyelem jellemzői és hatása a tárgyalási kommunikációra.

4. A tárgyalások típusai: ellenséges, kompetitív és kooperatív tárgyalás.

5. Tárgyalási stílusok, stratégiák, taktikák. A tárgyalás összetevői és kezelésük. Tartalom-folyamat-kapcsolat.

6. A vita mint konfliktusszituáció és mint probléma-megoldási eljárás. A racionális vita feltételei: hogyan ismerhető fel, ha nem teljesülnek a feltételek? Nem-racionális viták racionálissá alakításának eszközei

7. A gondolatmenet rekonstrukciójának és felépítésének technikája. A szövegbe való beavatkozás és ennek veszélyei. Érvelések kritizálásának stratégiája: formai és tartalmi kritika.

8. Bizonyító és meggyőző érvelések összehasonlítása. Meggyőző érvelések értékelése forma-tartalom sémában. Érvek és ellenérvek szisztematikus figyelembe vételének módszere, az információ jelentősége.

9. Informális hibákról általában. Irrelevanciák. Hibás és jogos személyeskedések. A személyeskedésre építő érvelési stratégiák kezelése.

10. Analogikus érvelések: logikai és tartalmi analógiák. Az analógiák vizsgálatának különböző sémái. Az analógiák szerepe az érvelésekben és a magyarázatokban.

11. Az általánosítások különböző formái. Induktív hibák, a statisztikák elfogultsága, a statisztikák értelmezése. Korreláció és kauzális kapcsolat. A kauzális kapcsolatok formái. Oksági érvelések hibái.

12. A nyelvhasználat és hibái. Kétértelműség, homályosság. Definíciók, terminusok. Retorikai fogások, a nyelv érzelmi töltete. Eufemizmusok. Demagógia.

13. A kérdés-felelet szabályai. A kérdések hibái: túl sokat állító kérdések, komplex kérdések, kérdéssel történő válaszolás. A kérdések elemzése.

14. Az érvelések és ellenérvelések stratégiái: internális és externális kritika. A bizonyítás kényszere. Kritika és konstruktív ellenérvelés.

15. Szimmetrikus és aszimmetrikus viták. Forgatókönyvi valamint tudásterületi (szakértő vs. nem-szakértő) különbségekből fakadó aszimmetriák. Tevékenykedés aszimmetrikus vitában.

9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Multimédiás előadás, (írott és videó-film) anyagok elemzése, szituativ tréning.

 

10. Követelmények

a.  A szorgalmi időszakban:

·           Az órák látogatása (min. 70%), a gyakorlatok teljesítése.

·          2 db zárthelyik egyenkénti legalább elégséges szintű teljesítése vagy 

b.  A vizsgaidőszakban: -

c. Elővizsga: lehetséges.
11. Pótlási lehetőségek a TVSZ-szel összhangban, a pótlási héten, illetve a kurzus első óráján közzétéve.
12. Konzultációs lehetőségek Legalább heti két óra, az oktatói nyilvánosan meghirdetett fogadóórája szerint, továbbá a kurzus első óráján ismertetve.
13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

Kötelező irodalom:

 - http://www.uni-miskolc.hu/~bolantro/informalis/tartalom.html

- Órai diák a tantárgy honlapján.

 

Ajánlott irodalom:

 Adamik, T. és mtsi., Retorika, Bp.: Osiris, 2004.

Smith, E. R. és Mackie, D.M., Szociálpszichológia, Budapest: Osiris Kiadó, 2001.

Fischer, R. – Ury,W. –Patton,B.: A sikeres tárgyalás alapjai, Bagolyvár, Bp. 1997.

Margitay T., 2007, Az érvelés mestersége. (2., Javított kiadás) Budapest: Typotex.

Síklaki István, A meggyőzés pszichológiája. Scientia Humana, 1994.

Zentai István. Meggyőzéstechnika és kritikai gondolkodás a mindennapi gyakorlatban. Budapest: Medicina, 2006.

14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra30
Félévközi készülés órákra10
Felkészülés zárthelyire20
Házi feladat elkészítése(20)
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 
Vizsgafelkészülés 
Összesen60
Egyéb megjegyzések
Név:Beosztás:Tanszék, Int.:
Dr. Margitay Tihaméregy. tan.FTT
Dr. Tanács Jánosegy. adj.FTT
Dr. Zemplén Gáboregy. adj.FTT