Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Közgazdaságtan természettudományi szemszögből

    A tantárgy angol neve: Ecomomics from natural sciences' point of view

    Adatlap utolsó módosítása: 2015. november 16.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    Közgazdaságtan Tanszék

    Szabadon választható tantárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT30A010   2/0/0/f 2  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Meyer Dietmar,
    A tantárgy tanszéki weboldala www.kgt.bme.hu
    4. A tantárgy előadója Meyer Dietmar egyetemi tanár Közgazdaságtan Tanszék
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít Mikroökonómia, Makroökonómia
    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    Mikroökonómia, Makroökonómia
    7. A tantárgy célkitűzése

    A modern közgazdaságtan sokféle szempontból keresi saját megközelítését és saját módszertanát. A marginalizmus egyértelműen a klasszikus fizikára emlékeztet. A Leontief-féle termelési függvényhez hasonló formalizmusok kémiai folyamatok leírására szolgálnak. Társadalmi jelenségek megértéséhez gyakran biológiai ismereteket – evolúció, populációs dinamika – használunk. Talán a játékelmélet az eddigi egyetlen olyan formalizmus, amely gazdasági kérdések tanulmányozása során, illetve ennek hatására született.

    A tárgy célja a tudomány egyetemlegességének a kimutatása. Tudománytörténeti analógiák használatával lényegesen jobban értjük majd a gazdaságtudományok gondolati kereteit, filozófiáját.

     

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Természettudomány – társadalomtudomány

    Harvey és Quesnay: a vérkeringés és a makroökonómiai körforgás

    Gazdasági gravitáció

    Newton mechanikája, a Galilei-elv és a racionális gazdasági szereplő

    Gazdasági atomizmus

    A differenciálszámítás és a marginális forradalom

    Közgazdasági termodinamika, gazdasági entrópia

    A megfigyelés problémája: kvantumközgazdaságtan?

    Profitmaximum versus „no loss rule”: Tényleg a maximumra törekszünk?

    Neuroközgazdaságtan – a gazdasági viselkedés idegrendszeri alapjai

    Leontief és a kémia

    Játékelmélet – a közgazdaságtan módszere?

    Evolúciós közgazdaságtan

    Evolúciós játékok alkalmazása a közgazdaságtanban

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) előadás
    10. Követelmények

    szorgalmi időszakban:  Félévközi feladatok és  szemináriumi előadás

    11. Pótlási lehetőségek A félévközi feladat ZH formájában pótolható a 14. héten az óra időpontjában és helyén, illetve a pótlási  héten a Neptunban meghirdetett időpontban.
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    What Use is Economic Theory?,” H. Varian (1992)

     people.ischool.berkeley.edu/~hal/Papers/theory.pdf

    Takács Dávid: A pénz (nem) boldogít (?), Közgazdasági Szemle, 2005. szeptember

     George Akerlof – Robert Shiller: Animal spirits. Campus Verlag, Framkfurt, 2009.

     Backhaus, J. G. (eds.): Evolutionary Economic Thought. Edward Elgar, Cheltemham, 2003.

     Bródy András – Martinás Katalin – Sajó Konstantin: Gazdasági és termodinamikai mérés. Közgazdasági Szemle, 1986, No. 1.

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra 28
    Félévközi készülés órákra 12
    Felkészülés zárthelyire 
    Házi feladat elkészítése 8
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása 12
    Vizsgafelkészülés 
    Összesen 60
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta Meyer Dietmar egyetemi tanár Közgazdaságtan Tanszék