Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Marketing alapjai

    A tantárgy angol neve: Basics of Marketing

    Adatlap utolsó módosítása: 2009. január 28.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT20A004   4/0/0/v 5  
    4. A tantárgy előadója Név: Beosztás: Tanszék, Int.:
    Dr. Petruska Ildikó, Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék, ÜTI
    Dr. Vasné Egri Magdolna egyetemi docens, Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék, ÜTI
    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít Alapvető közgazdasági ismeretek
    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    Training.Code=("7N-AAK01") VAGY Training.Code=("7N-AGM02") VAGY
    Training.Code=("7N-AMM04") VAGY Training.Code=("7N-ANG05")VAGY Training.Code=("7N-ANG05-2") VAGY Training.Code=("5N-MGAIN") VAGY Training.Code=("7N-APS06")

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rendek grafikus formában itt láthatók.

    Ajánlott:
    Kötelező előtanulmányi rend nincs. Témaütközés nincs.
    7. A tantárgy célkitűzése Bemutatni a piaci orientáció fejlődésének szakaszait, a marketingorientált üzleti filozófia megkülönböztető jellemzőit, valamint a marketingmenedzsment fő feladatait. A hallgatók figyelmét ráirányítani a marketing szakosodására és fejlődésének új irányaira.  Részletesen megtárgyalni a fogyasztóorientált marketing gyakorlat stratégiai és operatív döntéseit. A stratégiai tervezés és a marketingstratégia témakörén belül a hallgatókat megismertetni a vállalati alapstratégiákkal, a portfolió- és a helyzetelemzés módszereivel, valamint a marketingstratégiai döntésekkel és tervezési folyamattal. A marketingdöntések megalapozását szolgáló információk jelentőségét hagnsúlyozva bemutatni a marketing-információrendszer funkcióit és alkotóelemeit. A marketingkörnyezet elemzése és a piaci stratégiai döntések ismertetése alapján feltárni a fogyasztói és az ipari piac marketing jellemzőit, döntési folyamatait és az azt meghatározó tényezőket. A marketingpolitikai döntések keretén belül külön rávilágítani a termék-, ár-, értékesítési- és a kommunikációs politika fő kérdéseire és korszerű marketing eszközeire.
    8. A tantárgy részletes tematikája

    1.A marketing alapkoncepciói.
     A marketing és a marketingmenedzsment alapfogalmai. A piaci orientáció típusai. A marketingkoncepció fejlődése.
    2.Stratégiai tervezés és marketingstratégia
     Vállalati stratégiai tervezés, vállalati alapstratégiák. Porfolió és SWOT elemzés. Marketingstratégia és tervezés. A marketingszervezet típusai.
    3.A vállalat piaca.
     A vállalat makro - és mikrokörnyezete. A piaci helyzet mutatói. A kereslet meghatározása. Szegmentálás, célpiacválasztás és pozícionálás. A piaci hadviselés formái.
    4. Fogyasztói piac és vásárlói magatartás.
     A fogyasztói magatartás modellezése, meghatározó jellemzői. A vásárlási döntési folyamat. Vásárlási szerepek és magatartás típusok. Szegmentáció a fogyasztói piacon.
    5. Beszerzői magatartás és ipari marketing. Az ipari piac marketing jelemmzői. A beszerzési döntés folyamata. Szegmentáció az ipari piacon.
    6. A marketing-információrendszer. A marketing-információrendszer funkciói és alkotóelemei. Marketingfelderítés és marketingkutatás.
    7. Termékpolitika
     A termékpolitikai döntések alapjai. A marketing termékfelfogása. A termékminőség alkotóelemei. A termékválasztékkal kapcsolatos döntések. A termékek életciklusa.
    8. Árpolitika.
     Az ár szerepe a marketing-mixben. Az árképzés tényezői, a végső ár kialakítása.
    9.Értékesítéspolitika
     Az értékesítési rendszer funkciói. Értékesítési csatornák-marketingrendszerek, szereplők. Az eladás és az eladószemélyzet menedzselése.
    10. Marketingkommunikáció.
     A marketingkommunikáció eszközei, modelljei. Reklám, vásárlásösztönzés, személyes eladás, direktmarketing, public relations. Integrált kommunikáció.

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Előadás.
    10. Követelmények A félév írásbeli vizsgával zárul. A szorgalmi időszakban két számonkérés történik, amelyek 20-20 percesek. Az első számonkérésre a 7. oktatási héten, szerdán, a másodikra a 13. oktatási héten, csütörtökön kerül sor, írásbeli formában, a tanóra keretében, előre ismertetett turnusok szerinti bontásban. A két írásbeli számonkéréssel max. 40 (20-20) pont szerezhető, amely a vizsgaeredménybe 10-10%-al számít be. Az aláírás feltétele a két dolgozatból együtt 20 pont megszerzése. A vizsgadolgozat 160 pontos, amely a vizsgajegybe 80%-al számít be. A vizsgadolgozat elfogadásához 50%-os teljesítésre van szükség.
    11. Pótlási lehetőségek Az első évközi számonkérés pótlására, vagy javítására a 9.héten, a szerdai tanóra második felében, a második számonkérés pótlására a 14. héten, a csütörtöki tanóra keretében lesz lehetőség. Azon hallgatók számára, akik egyik számonkérésen sem vettek részt, nincs a 14. héten pótlási lehetőség.
    12. Konzultációs lehetőségek Az oktatók meghirdetett fogadóórájában, illetve e-mailen előre egyeztetett időpontban.
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom Vágási Mária szerk. (2007): Marketing stratégia és menedzsment. Alinea Kiadó
    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
    Kontakt óra60
    Félévközi készülés órákra15
    Felkészülés zárthelyire25
    Házi feladat elkészítése-
    Kijelölt írásos tananyag elsajátítása-
    Vizsgafelkészülés50
    Összesen150
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta Dr. Petruska Ildikó, egyetemi docens