Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

    A tantárgy angol neve: Management and Business Economics

    Adatlap utolsó módosítása: 2022. szeptember 21.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki alapszak

    Mérnökinformatikus alapszak

    Üzemmérnök-informatikus alapszak 

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT20A001   4/0/0/f 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Nemeslaki András,
    A tantárgy tanszéki weboldala https://edu.gtk.bme.hu
    4. A tantárgy előadója

    Erdei János mesteroktató

    Dr. Szabó Tibor egyetemi adjunktus

    Dr. Szádeczky Tamás egyetemi adjunktus

    Gerse-Krizsa Teréz egyetemi tanársegéd

    Dr. Benedek Petra egyetemi adjunktus

    Sándorfi Gergő Álmos PhD hallgató 


     

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    Stratégiai menedzsment: a vállalatok működését meghatározó környezet, annak szintjei, elsődleges törvényszerűségei; az előbbiek felmérésének eszközei, azok alkalmazása.

    Menedzsment alapok: a vállalat alapvető erőforrásai és folyamatai; a vállalat, mint szervezet; funkciók és menedzseri szerepek; a csoportmunka jelentősége és eredményei; kommunikáció a szervezetben; vállalatirányítási rendszerek; a termék fogalma, életciklusa.

    Minőségmenedzsment: a minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai; a minőségügyi rendszerek alapelveinek áttekintése az ISO 9001:2000 előírásai alapján; a Total Quality Management (TQM) alapelveinek összefoglalása; a folyamatos javítás elve és módszerei.

    Termelés- és szolgáltatásmenedzsment: termelő- és szolgáltatórendszerek működésének alapvető törvényszerűségei; az egyedi gyártás eszközei (projektmenedzsment); a sorozatgyártás főbb menedzselési területei (készletek, kapacitások, költségek); költségszámítási és költségtervezési eszközök.

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    -
    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy oktatásának célja, hogy megismertesse a hallgatókat a szervezetek és a menedzsment feladatának és működésének alapelveivel. A tantárgy keretében röviden bemutatjuk a gazdálkodás- és szervezéstudomány legfontosabb részterületeit és aktuális problémáit. A tantárgy részletesen foglalkozik a stratégiai menedzsment, általános menedzsment, a minőségmenedzsment, a termelés- és szolgáltatásmenedzsment, illetve a vállalkozás-gazdaságtan alapjaival.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    Stratégiai menedzsment: a vállalatok működését meghatározó környezet, annak szintjei, elsődleges törvényszerűségei; az előbbiek felmérésének eszközei, azok alkalmazása.

    Menedzsment alapok: a vállalat alapvető erőforrásai és folyamatai; a vállalat, mint szervezet; funkciók és menedzseri szerepek; a csoportmunka jelentősége és eredményei; kommunikáció a szervezetben; vállalatirányítási rendszerek; a termék fogalma, életciklusa.

    ZH1

     Minőségmenedzsment: a minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai; a minőségügyi rendszerek alapelveinek áttekintése az ISO 9001:2000 előírásai alapján; a Total Quality Management (TQM) alapelveinek összefoglalása; a folyamatos javítás elve és módszerei.

    Termelés- és szolgáltatásmenedzsment: termelő- és szolgáltatórendszerek működésének alapvető törvényszerűségei; az egyedi gyártás eszközei (projektmenedzsment); a sorozatgyártás főbb menedzselési területei (készletek, kapacitások, költségek); költségszámítási és költségtervezési eszközök.

    ZH2

    PótZH-k 

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Előadás
    10. Követelmények

    Részteljesítmény-értékelés: az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 25-30 perc. Az egyes teljesítményértékeléseken nincs elérendő minimális pontszám. Fakultatív részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): fakultatív teljesítményértékelés, a teljesítés módját, a szerezhető pontszámok nagyságát a tantárgy előadója határozza meg. Egy-egy témakörben az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítmény-értékelés összege nem haladhatja meg a tantárgy maximális értékelésének 50%-át.

     

    • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés +1. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50%
    • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés +2. részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): 50%
    • összesen: 100%


    Az elégséges osztályzathoz a két zárthelyiből együtt minimum a pontok 50%-át kell elérni. Az osztályzatok ponthatárai:

                 0 - 49,9 elégtelen (1)

                50 - 55,9 elégséges (2)

                56 - 68,9 közepes (3)

                69 - 80,9 jó (4)

                81 - 100 jeles (5).

     

    b.) A vizsgaidőszakban: a tárgy félévközi jeggyel zárul.


    11. Pótlási lehetőségek

    Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, de egyenkénti pótlásuk lehetséges a félév elején meghirdetett időpontokban. Mindkét összegző teljesítményértékelés pótolható, javítható, ezen alkalmakra előzetesen jelentkezni kell. Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. Az összegző teljesítményértékelések javítása esetén az új eredményt vesszük figyelembe. Javításnak számít az összegző teljesítményértékelés újbóli megírása, ha a hallgató az eredeti teljesítményértékelések alapján elérte a legalább elégséges osztályzatot. Az egyszeri pótláson túl más teljesítési lehetőség nincsen.

     

    12. Konzultációs lehetőségek Igény esetén az oktatókkal egyeztetett időpontban.
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan, Üzleti tudományi ismeretek, Typotex, 2015 – kijelölt fejezetek

    MVT szerzői munkaközösség: Marketing – Fókuszabn a termék, Typotex, 2017 – kijelölt fejezetek

     

    Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (letölthető az MVT oktatási oldaláról)


     

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

     

    Tevékenység

    óra/félév

    részvétel a kontakt tanórákon

    56

    félévközi készülés a gyakorlatokra

    0

    felkészülés a teljesítményértékelésekre

    64

    házi feladat elkészítése

    0

    kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása

    0

    vizsgafelkészülés

    0

    összesen

    120


     

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Dr. Nemeslaki András és Erdei János