Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

    A tantárgy angol neve: Management and Business Economics

    Adatlap utolsó módosítása: 2018. június 25.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar
    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT20A001   4/0/0/f 4  
    3. A tantárgyfelelős személy és tanszék Dr. Kövesi János,
    4. A tantárgy előadója

    Dr. Kalló Noémi egyetemi docens, tanszékvezető

    Árva Gábor egyetemi tanársegéd

    Danó Györgyi egyetemi tanársegéd

    Dóra Tímea Beatrice tudományos segédmunkatárs

    Dr. Bernschütz Mária egyetemi adjunktus

    Dr. Biró-Szigeti Szilvia egyetemi docens

    Dr. Szabó Gábor Csaba egyetemi docens

    Dr. Szabó Tibor egyetemi adjunktus

    Iványi Tamás egyetemi tanársegéd

    Surman Vivien egyetemi tanársegéd

    Tamás Alexandra egyetemi tanársegéd


     

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít A vállalkozások a piac és azok működése.
    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:
    -
    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy oktatásának célja, hogy megismertesse a hallgatókat a szervezetek és a menedzsment feladatának és működésének alapelveivel. A tantárgy keretében röviden bemutatjuk a gazdálkodás- és szervezéstudomány legfontosabb részterületeit és aktuális problémáit. A tantárgy részletesen foglalkozik a stratégiai menedzsment, általános menedzsment, a minőségmenedzsment, a termelés- és szolgáltatásmenedzsment, illetve a vállalkozás-gazdaságtan alapjaival.

    8. A tantárgy részletes tematikája

    1. Stratégiai menedzsment alapok

    1. hét

    1. előadás

    Fogyasztói érték és elköteleződés

    2. előadás

    Fogyasztói magatartás, Marketing környezet elemzés

    2. hét

    3. előadás

    Piackutatás, Termék és márkamenedzsment

    4. előadás

    Szolgáltatásmenedzsment, Kommunikáció 

    3. hét

    5. előadás

    Marketingkommunikáció, Online marketing

    6. előadás

    ZH1

    2. Vállalkozási és menedzsment alapok

    4. hét

    7. előadás

    Vállalkozás és szervezet ismérveinek bemutatása, a menedzsment alapfogalmainak és funkcióinak ismertetése, a menedzsment szintek és szerepek, valamint készségek összefüggéseinek vizsgálata

    8. előadás

    Menedzsmenttudományi irányzatok és iskolák filozófiájának bemutatása, a klasszikus, emberközpontú, menedzsmenttudományi és integrációs szemlélet legfontosabb szakembereinek és eredményeinek ismertetése

    5. hét

    9. előadás

    Szervezeti struktúrák elsődleges és másodlagos jellemzőinek (munkamegosztás, hatáskörmegosztás, koordináció, hierarchia) bemutatása, alkalmazási környezet vizsgálata, az egyes formák előnyeinek és hátrányainak elemzése

    10. előadás

    A szervezeti kultúra fogalmának és összetevőinek tisztázása, az egyes szervezeti és nemzeti kultúrákat differenciáló tipológiák ismertetése. A kommunikációs folyamat vizsgálata, a szervezeten belüli kommunikációs utak tartalmának elemzése.

    6. hét

    11. előadás

    Csoportviselkedés és csoportfolyamatok bemutatása, a csoportban betöltött szerepek (tesztes) vizsgálata. Csoportjáték.

    12. előadás

    ZH2

    3. Minőségmenedzsment alapok

    7. hét

    13. előadás

    A minőség fogalmának értelmezése az üzleti életben, különböző minőség definíciók ismertetése. A minőségrendszerek fejlődésének bemutatása, a minőségiskolák jellegzetességeinek vizsgálata.

    14. előadás

    A minőségbiztosítási rendszerek fejlődésének elemzése, néhány szektorspecifikus rendszer bemutatása. Az ISO 9000-es szabványrendszer alapvető jellemzőinek ismertetése.

    8. hét

    15. előadás

    Az ISO 9000-es szabványrendszer jellemzőinek, alapelveinek, követelményeinek, fő fejezeteinek, valamint a szervezetekre gyakorolt hatásának áttekintése.

    16. előadás

    A Total Quality Management kialakulásának körülményei, és a filozófia modellje. A vevőközpontúság, a teljes elkötelezettség és felhatalmazás, valamint a folyamatok folyamatos javításának elve.

    9. hét

    17. előadás

    A folyamatok folyamatos javításának elve, valamint az ehhez kapcsolódó néhány folyamatfejlesztő modell és módszer ismertetése. (folyamatábra, Ishikawa-diagram, Pareto-elv,…)

    18. előadás

    ZH3

    4. Termelésmenedzsment és –gazdaságtan alapok

    10. hét

    19. előadás

    A termelő- és szolgáltatórendszerek működésének elvi alapjai, valamint a termelékenységet leíró mutatók bemutatása, termelési és pénzügyi mutatók közötti összefüggések vizsgálata, tömegszerűség szerinti gyártási típusok elemzése.

    20. előadás

    Termékéletgörbe és a tömegszerűség közötti összefüggések elemzése, a termék-folyamat mátrix ismertetése. Készletgazdálkodási alapismeretek bemutatása, a készletvizsgálati módszerek elméleti és gyakorlati bemutatása, a készletezéssel kapcsolatos költségek elemzése.

    11. hét

    21. előadás

    Az optimális gyártási/rendelési tételnagyság politika alkalmazása elméletben és gyakorlatban (számolásos példákon keresztül), alapesetben és kapacitáskorlátos esetben.

    22. előadás

    Vezetői számvitel ismérveinek bemutatása, a költségszámítási rendszerek evolúciós fejlődésének ismertetése, költségek csoportosítási elveinek azonosítása, tradícionális önköltségszámítás elvi alapjainak bemutatása (egyszerű és egyenértékes osztókalkuláció, pótlékoló kalkuláció)

    12. hét

    23. előadás

    Pótlékoló kalkuláció gyakorlati alkalmazása számításos példákon keresztül.

    24. előadás

    Költség és nyereségfedezeti számítás elvi alapjainak ismertetése, az egyes költségtípusok (fix, proporcionális, progresszív, degresszív) viselkedésének elemzése, a költségredukció lényegének és eredményének bemutatása.

    13. hét

    25. előadás

    AZ AKFN modell gyakorlati alkalmazása számításos példákon keresztül, a termékek közötti gazdaságossági rangsor megállapítása. Standard költségszámítás elvi alapjainak bemutatása.

    26. előadás

    ZH4

    14. hét

    27. előadás

    PótZH1, PótZH2

    28. előadás

    PótZH3, PótZH4

     

    A tantárgytematikában megadott beosztás az egyes félévekben a munkaszüneti napok miatt módosulhat!


     

    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium) Előadás
    10. Követelmények

    a.) A szorgalmi időszakban: négy zárthelyi dolgozat (ZH) megírása.

    Az első ZH várható időpontja a 4., a második ZH-é a 7., a harmadiké a 10., és a negyediké a 13. oktatási hét. A ZH-k elméleti kérdésekből és feladatmegoldásból állnak. Az egyes ZH-k anyaga rendre a 8. pontban (Tematika)  megadott 4 fő témakörnek felelnek meg.

    Minden zh két részből áll. Az első rész az adott témakör alapösszefüggéseire, alapismereteire kérdez rá. Ez jellemzően tesztjellegű, esetleg rövid, néhány szavas, mondatos válaszokat igénylő feladatokból, kérdésekből, egyszerű számolási példákból áll. 

    A ZH-k második része az adott témakör átfogóbb, alaposabb ismeretét igyekszik felmérni. Ez a rész már kifejtős, esszé jellegű kérdésekből, összetettebb számpéldákból áll. Az órákon való aktív részvételt az oktatók plusz zh pontokkal értékelhetik, ami a hozzáadódik a zh-eredményéhez, de az így kapott pontszám nem lehet nagyobb a zh összpontszámánál, azaz 25 pontnál.

    Egy-egy zárthelyi dolgozat megírására 20-25 perc áll rendelkezésre. A ZH-kon - a tudományos kalkulátor szintjét nem meghaladó - számológépen kívül más segédeszköz nem használható.

     

    A tantárgyi követelményeket tiltott eszközzel teljesítő vagy azt megkísérlő gépészkari hallgatók esetében az 1/2013. (I. 30.) számú dékáni utasítás rendelkezései szerint kell eljárni.

     

    Az elégséges osztályzathoz a négy zárthelyiből együtt minimum a pontok 50%-át kell elérni. Az osztályzatok ponthatárai:

                 0 - 49,9 elégtelen (1)

                50 - 55,9 elégséges (2)

                56 - 68,9 közepes (3)

                69 - 80,9 jó (4)

                81 - 100 jeles (5).

     

    b.) A vizsgaidőszakban: a tárgy félévközi jeggyel zárul.


    11. Pótlási lehetőségek

     

    A ZH-kat a szorgalmi időszak utolsó hetében tartott pótZH-kon lehet pótolni, ill. javítani. Javítás esetén a pótZH-(ko)n elért eredmény számít bele a végeredménybe. (Rontani is lehet!) Javításnak - az eredeti 4 zh alapján - a legalább elégséges osztályzatot elért hallgatók újbóli zh írása számít. A félévközi jegy megszerzésére további lehetőség nincs.


     

    12. Konzultációs lehetőségek Igény esetén az oktatókkal egyeztetett időpontban.
    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom

    Kövesi J. (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan, Üzleti tudományi ismeretek, Typotex, 2015 – kijelölt fejezetek

    MVT szerzői munkaközösség: Marketing – Fókuszabn a termék, Typotex, 2017 – kijelölt fejezetek

     

    Egyéb, az oktatók által kiadott oktatási segédletek (www.uti.bme.hu)


     

    14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka

     

    Tevékenység

    óra/félév

    részvétel a kontakt tanórákon

    14×4=56

    félévközi készülés a gyakorlatokra

    0

    felkészülés a teljesítményértékelésekre

    4×12+4×4=64

    házi feladat elkészítése

    0

    kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása

    0

    vizsgafelkészülés

    0

    összesen

    120


     

    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Dr. Kövesi János, egyetemi tanár