Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Minőségmenedzsment A2

    A tantárgy angol neve: Quality Management

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT205217   2/0/0/v 2 1/1
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Erdei János

    e.adjunktus

    GTK, IMVT

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    -

    6. Előtanulmányi rend
    Kötelező:
    TárgyEredmény( "BMEGT201213" , "jegy" , _ ) >1

    A fenti forma a Neptun sajátja, ezen technikai okokból nem változtattunk.

    A kötelező előtanulmányi rendek grafikus formában itt láthatók.

    Ajánlott:

    nincs

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a minőségmenedzsment alapjaival. Áttekintést kapnak a minőségügyi rendszerek fejlődési szakaszairól és a vezetői döntésekhez szükséges mélységben megismerik a TQM és a vállalati minőségügyi rendszerek (ISO 9000) alapjait. Megismerkednek továbbá a minőségmenedzsment rendszerek különböző formáival. alapvető módszereivel és technikáival.

    8. A tantárgy részletes tematikája
    1. A minőségmenedzsment fejlődésének fontosabb szakaszai és jellemzői.
    2. Minőségfilozófiák, minőségiskolák (USA, Japán, Nyugat-Európa).
    3. A menedzsment rendszerek és a minőségrendszerek kapcsolata
    4. A minőségbiztositási rendszerek áttekintése ( ISO 9000, QS 9000, HACCP, ISO 14000 )
    5. A vállalati minőségügyi rendszerek alapjai (ISO 9000:1994 ; ISO 9000:2000).
    6. A Total Quality Management alapelveinek összefoglalása.
    7. A TQM A TQM vezetési filozófia alkalmazási lehetőségei, azonosságok és eltérések a termelő és nem termelő szervezetekben és folyamatokban.
    8. A vevőközpontúság alapjai és módszerei. A vevő azonosítása. A vevők elvárásainak meghatározása. A vevők megértését szolgáló módszerek.
    9. A vevőközpontúság módszerei. QFD, Benchmarking.
    10. A folyamatos javítás elve és módszerei. A kulcsfontosságú folyamatok azonosítása. A folyamatos javítás módszereinek áttekintése (hat lépés, PDCA....). A teljesítmények mérése.
    11. A folyamatos javítás módszerei
    12. A dolgozók felhatalmazásának és bevonásának elve és módszerei. A vezető szerepe a TQM rendszerekben. A team munka alapjai. Az oktatás és képzés szerepe és módszerei.
    13. A vállalati minőségügyi rendszerek, az ISO és TQM rendszerek összehasonlítása
    14. A TQM és ISO rendszerek bevezetési módszerei és tapasztalatai. A minőségügyi rendszerek értékelésének módszerei.
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    tantermi előadás

    10. Követelmények

    A tárgy írásbeli vizsgával zárul. A hallgatók a tantárgy témaköreiből dolgozatot készíthetnek, amely eredménye a vizsgán megfelelt hallgató vizsgajegyét javíthatja.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    1. A.R. Tenner – I.J. De Toro : Teljes körű minőségmenedzsment TQM, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1997.
    2. J.E. Ross : Total Quality Management, St. Lucie Press, Delray Beach, 1993.
    3. A.R. Tenner – I.J. De Toro : Total Quality Management, Addison Wesley, 1993.
    4. Perry L. Johnson: ISO 9000- Hogyan feleljünk meg az új nemzetközi szabványoknak Panem- McGraw Hill., 1997.
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Erdei János

    e.adjunktus