Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Menedzsment alapjai

    A tantárgy angol neve: Basics of Management

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Műszaki Informatika Szak

    Választható tárgy

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT201213   2/0/0/f 2 1/1
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Kasza Jenő

    e.adjunktus

    GTK, IMVT

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    -

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    nincs

    7. A tantárgy célkitűzése

    A tantárgy célja hogy a hallgatók megismerkedjenek a menedzsment alapjaival. Áttekintést kapnak a menedzsment fejlődési szakaszairól, irányairól és a gyakorló mérnök munkához szükséges mélységben megismerik, a szervezeti viselkedés és a stratégiai menedzsment elméletét, eszközeit, tapasztalatait.

    8. A tantárgy részletes tematikája
    1. Bevezetés, a tárgy felépítése: Szervezeti viselkedés, stratégiai menedzsment, minőségmenedzsment blokk ismertetése. A menedzsment fogalma, a szervezet fogalma, a szervezetek helye a társadalomban, a szervezetelméletek szintjei. A menedzsment funkciói. A menedzseri szerepek.
    2. Példa: Kártyás tréning a menedzseri funkciók bemutatására

    3. A menedzsment irányzatai I.: A klasszikus irányzat: Taylor, Fayol, Weber, Ford.
      Az emberközpontú irányzat: Hawthorn-i kísérletek, Mayo. Az HR irányzat továbbfejlesztése: Mc Gregor, Argyris, Lewin, Barnard, Simon. A menedzsment irányzatai II.: Integrációs irányzatok: Rendszerelmélet, tranzakciós költségelmélet, kontingencia elmélet, erőforrás függés elmélet, intézményi elmélet. Közgazdaságtani elméletek: Tulajdonjogok elmélete, ügynökelmélet.
    4. Problémakezelés és megoldás a menedzsmentben. A döntés folyamata, résztvevői. Egyéni és csoportos döntések, esettanulmányok.
    5. Szervezeti formák I.: Jellemzőik, csoportosításuk. Lineáris, törzsegységi, funkcionális-lineáris. Szervezeti formák II.: divizionális, mátrix. Szervezeti formák összehasonlító elemzése, Mintzberg-féle szervezeti formák.
    6. Motivációs elméletek I.: A motiváció fogalma. A motiváció tartalom elméletei: Maslow, Alderfer, Herzberg, Mcleland, Hunt.
      Példa: Szervezeti Viselkedés segédlet: Tesztek 1-6 oldal. Motivációs elméletek II.: A motiváció folyamat elméletei: Skinner, célkitűzés elmélet, elvárás elmélet. Példa: Szervezeti Viselkedés segédlet, Önismereti teszt
      Vezetési stílusok: Lewin csoportosítása, Likert féle, Tannenbaum-Schmidt modell, Blake – Mouton rácselmélet, Vroom-Yetton modell. Fidler modell.
    7. Bevezetés. A stratégia fogalma, a stratégiai gondolkodás és megközelítései (vállalkozói, adaptív, tervezői). Tervezési rendszerek. A vállalati stratégiák különböző szintjei (vállalati, üzletági, mezzo, funkcionális). A vállalati stratégiák típusai (versenyhelyzet, működési kör valamint annak iránya és dinamikája, alkalmazkodás szerinti stratégia típusok).
    8. Példa: Szervezeti Viselkedés segédlet, Vroom-Yetton esettanulmányok
    9. Zárthelyi I:
    10. A stratégiai menedzsment rendszere, felfogása, stratégiai terv(ezés). Versenyhelyzet – stratégiai pozíció elemzése (külső-belső környezet), annak módszerei (STEP, Porter és SWOT elemzés).
    11. A portfólió-menedzsment, portfólió modellek (BCG mátrix és egyéb). Portfólió pozicionálás. A célrendszer, vállalati célrendszer, vízió és misszió. A stratégia megalkotása, a stratégiai terv. A stratégiaalkotás módjai. A stratégiai irányok típusai, az adaptáció fokozatai valamint a stratégiai programok típusai, az integráció fokozatai. A stratégiai kontrolling rendszere és összefüggése a stratégia megvalósításával.
    12. Marketing menedzsment. Az ipari marketing folyamata, eszközrendszere. A projektmenedzsment. (esettanulmány)
    13. Az innováció menedzselése. Az innováció szakterületei, folyamatai, K+F feladatok.
    14. A termelésmenedzsment. Tipusai, feladatai, összefüggései. Fejlesztési feladatok, a menedzsment lehetőségei. A termeléselőkészítés és irányítás feladatai.
    15. Esettanulmányok értékelés. Zárthelyi dolgozat II.
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    tantermi előadás

    10. Követelmények

    A tárgy a félév végén vizsgával zárul. A félév során a számonkérés két alkalommal zárthelyi formájában történik. A vizsgára bocsátás feltétele a két zárthelyi dolgozat sikeres megírása. A félév során kiosztásra kerülő esettanulmányok feldolgozása előnyt jelent a vizsgán.

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    1. Antal-Mokos-Balaton-Drótos-Tari: Stratégia és Szervezet, KJK, 1997
    2. Bakacsi Gy.: Szervezeti magatartás és vezetés, KJK, 1996.
    3. Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan, KJK-AULA, 1995.
    4. Ferke János: Menedzsment alapok, Tansegédlet, 1997.
    5. IMVT munkatársai: Menedzsment Műszakiaknak, Műszaki Könyvkiadó, 1993.
    6. Kasza Jenő: A menedzsment alapjai. Tansegédlet, 1997.
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Kasza Jenő

    e. adjunktus

    GTK, IMVT