Budapest University of Technology and Economics, Faculty of Electrical Engineering and Informatics

    Belépés
    címtáras azonosítással

    vissza a tantárgylistához   nyomtatható verzió    

    Környezetkultúra

    A tantárgy angol neve: Environment Culture

    Adatlap utolsó módosítása: 2006. július 1.

    Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
    Villamosmérnöki és Informatikai Kar

    Villamosmérnöki Szak

    Tantárgykód Szemeszter Követelmények Kredit Tantárgyfélév
    GT201211   2/0/0/v 2 1/1
    4. A tantárgy előadója

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Tóth Judit

    e.adjunktus

    GTK, IMVT

    5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít

    A tárgy maga jelent interdiszciplináris ismereteket a rendszerszemléletű mérnöki problémamegoldáshoz.

    6. Előtanulmányi rend
    Ajánlott:

    nincs

    7. A tantárgy célkitűzése

    Megismertetni a hallgatókat a környezetkultúra elméletével, gyakorlatával, legfontosabb területeivel, szintjeivel és összefüggéseivel. A tantárgy szintetizált ismeretrendszert nyújt a hallgatóságnak és szemléletet is kiván formálni.

    8. A tantárgy részletes tematikája
    1. Az ember és a technika "térben és időben".
    2. Kommunikáció a környezetben.
    3. Az ember és a technikai produktum (termék/szolgáltatás) kapcsolata.
    4. A termék az innovációs erőtérben.
    5. A környezetkultúra funkcionális, esztétikai, gazdasági szempontjai.
    6. A formatervezés (ipariforma-művészi forma).
    7. Környezettervezés: termelés/szolgáltatás a településeken, munkahelyi környezet, családi-háztartási környezet.
    8. Funkció és forma, anyag és szerkezet, arány és kompozició, szindinamika, stilus.
    9. Munka-, szabadidő-, gazdálkodási-, fogyasztói kultúra alapjai.
    10. Az ember-tevékenység-környezet rendszerek tervezésének általános elvei, modell-közelités. (Villamosipari vonatkozási esettanulmányok)
    11. Az ember és a termék/gép információfogadó, információátadó, információmegőrző és információ-feldolgozó képesssége.
    12. Gazdaságosság, piacképesség. (Példákon keresztül).
    13. A természeti, a technikai és a társadalmi környezet harmoniája, egyensúlya.
    14. Az arculattervezés, mint a harmónia biztosításának eszköze.
    15. Alkotástechnikai módszerek.
    9. A tantárgy oktatásának módja (előadás, gyakorlat, laboratórium)

    Az elméleti ismeretek bemutatása mellett konkrét feladatmegoldásokon keresztül kivánja a komplex mérnöki gondolkodásra ráirányitani a hallgatók figyelmét. A mérnököknek nem elegendő csak a műszaki megoldással foglalkozni, hanem annek a szükebb és tágabb környezetét is tanulmányozni szükséges ahhoz, hogy létre lehessen hozni az ember-termék-környezet harmoniáját, egyensulyát. Enélkül a vevők/fogyasztók igényeit érdemi módon kielégiteni nem lehet.

    A tárgy előadásokon kerül ismertetésre stúdiószerű műhelymunka jelleggel, amikhez szervesen kapcsolódnak különféle helyszineken szakmaterületi bemutatók.

    10. Követelmények

    a. A szorgalmi időszakban: egy házi feladat elkészítése, aminek elfogadása a vizsgárabocsátás feltétele.

    b. A vizsgaidőszakban: szóbeli vizsga és a házi feladat prezentációja

    13. Jegyzet, tankönyv, felhasználható irodalom
    1. Aronson, Elliot: A társas lény, KJK, Bp. 1987.
    2. Bánki M. Csaba: Az agy évtizedében, Biográf, 1994.
    3. Csaba György szerk.: A modern ember biológiai paradoxonja, Medicina Kiadó Bp., 1989.
    4. Hebb, Donald O.: A pszichológia alapkérdései, Gondolat-Trivium, Bp. 1994.
    5. Hoffmann Istvánné : Otthon, család, háztartás, Agricola, Bp. 1992.
    6. Kleineisel János: A forma hatalma, Móra Könyvkiadó, Bp. 1994.
    7. Menyhay Imre: Vezetés, nevelés, neurózis, AULA Kiadó Kft., BKE, Bpl, 1995.
    8. Nemcsics Antal: Színdinamika, Akadémia Kiadó, Bp. 1990.
    9. Tóth Judit
    10. Vidor Ferenc: Az építészeten innen és túl, Gyors JELENTÉS Kiadó Kft, 1994.
    15. A tantárgy tematikáját kidolgozta

    Név:

    Beosztás:

    Tanszék, Int.:

    Dr. Tóth Judit

    e.adjunktus

    GTK, IMVT